Παρατήρηση 1η: Το σύστημα δεν αφορά κατ' αρχήν τους υπαλλήλους του
Δημοσίου και τωνΟ.Τ.Α., καθώς γι' αυτούς θα εκδοθεί ειδικός Νόμος.
Προβλέπεται, ωστόσο, ότι το Εθνικό ΣύστημαΚοινωνικής Ασφάλισης
λειτουργεί με ενιαίους κανόνες για όλους τους εργαζόμενους στο
Δημόσιοκαι στον Ιδιωτικό Τομέα
.Παρατήρηση 2η: Το ΕΚΑΣ καταργείται από την 1-1-2020 και αντικαθίσταται από την ΕθνικήΣύνταξη
.Παρατήρηση 3η: Με το άρθρο 6 παρέχονται οι εννοιολογικοί
προσδιορισμοί, που διέπουν τοσύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης. Από την
διατύπωση αυτών προκύπτει, ότι (α) η βασική (εθνική)σύνταξη και μόνο
χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό ενώ η
αναλογική σύνταξηχρηματοδοτείται από τις εισφορές. Συνεπεία αυτού, η
πρόβλεψη της συνολικής εγγυητικής ευθύνηςτου κράτους για το σύνολο των
ασφαλιστικών παροχών, μάλλον είναι κενή περιεχομένου (β) με τηνπαρ.4 του
εν λόγω άρθρου οριστικοποιείται η απώλεια των δώρων, αφού πλέον ρητώς
προβλέπεται,ότι η σύνταξη καταβάλλεται σε 12μηνη βάση
.Παρατήρηση
4η: Η Εθνική Σύνταξη καταβάλλεται πλήρης σε όσους διαμένουν στην
Ελλάδαγια 40 έτη μεταξύ των 15 και 67 ετών. Σε περίπτωση που υπολείπεται
ο χρόνος διαμονής τα 40 έτηκαταβάλλεται μειωμένη κατά 1/40 για κάθε
χρόνο, που υπολείπεται των 40 ετών.Σε περιπτώσεις δικαιούχων δύο
συντάξεων (π.χ. Δημόσιο και ΕΤΑΑ), η Εθνική
Σύνταξηκαταβάλλεται μια και μόνο φορά. Η πρόβλεψη αυτή θα επιφέρει
σοβαρές μειώσεις σε όσους θαελάμβαναν δύο συντάξεις, έχοντας
καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές και στους δύοασφαλιστικούς
φορείς, καθώς θα στερηθούν ένα μέρος της σύνταξής τους.
Παρατήρηση
5η: Για την εξαγωγή της ανταποδοτικής σύνταξης λαμβάνεται υπόψη
πλέονενιαία το σύνολο του ασφαλιστικού βίου και όχι τα τελευταία πέντε
καλύτερα έτη της τελευταίαςδεκαετίας ή ο τελευταίος μισθός.
Σημειώνεται, ότι για την εξαγωγή του συνόλου των μηνιαίωναποδοχών
του εργαζομένου δεν λαμβάνονται υπόψιν τα επιδόματα αδείας και τα δώρα
εορτώνπαρά το γεγονός, ότι και γι' αυτά έχουν καταβληθεί
ασφαλιστικές εισφορές. Αντίστοιχα, δενλαμβάνεται υπόψη το
τελευταίο έτος πριν την υποβολή αιτήσεως συνταξιοδότησης. Σημειωτέον,
ότισε περίπτωση (που είναι τρομερά συνήθης στο Ι.Κ.Α.) που δεν μπορεί να
εξαχθεί με βεβαιότητα τοποσό των συντάξιμων αποδοχών για
συγκεκριμένα διαστήματα, τότε η σύνταξη
υπολογίζεταιπαραλειπομένων των διαστημάτων αυτών
.Παρατήρηση 6η:
Το Νομοσχέδιο δημιουργεί ουσιαστικά συνταξιούχους δύο
(καιπερισσότερων στην πραγματικότητα) ταχυτήτων, διακρίνοντας
μεταξύ αυτών, που έχουν ήδησυνταξιοδοτηθεί και όσων πρόκειται να
συνταξιοδοτηθούν από την 1-1-2016 και εφεξής. Η ως άνω
πρόβλεψη
έρχεται σε πλήρη αντίθεση προς την αρχή της ισότητας καθώς ασφαλισμένοι,
που έχουνκαταβάλλει ίδιες ή και μεγαλύτερες εισφορές σε σχέση προς τους
ήδη συνταξιούχους θα βρεθούν ναλαμβάνουν μικρότερες συντάξεις. Η
παραβίαση της αρχής της ισότητας καθίσταται εντονότερη εάνλάβει κανείς
υπόψη του, ότι το ίδιο το σχέδιο Νόμου κάνει λόγο περί "ανταποδοτικής"
συντάξεως,ήτοι συντάξεως, που στηρίζεται στην σχέση μεταξύ εισφορών και
παροχών. Από την άλλη πλευρά, τοσχέδιο προβλέπει τον
επανυπολογισμό εντός του έτους 2016 όλων των ήδη
καταβαλλόμενωνσυντάξεων, με σκοπό τόσο οι νέες όσο και οι παλιές
συντάξεις να έχουν κοινή μορφή και κοινούςκανόνες υπολογισμού
(βασική-αναλογική, ίδιοι δείκτες αναπλήρωσης). Η σκοπιμότητα πίσω από
τον εν λόγω επανυπολογισμό έγκειται στο γεγονός, ότι μέσω αυτού,η
κυβέρνηση επιδιώκει να αποφύγει την εφαρμογή της απόφασης του Συμβουλίου
της Επικρατείας,η οποία έχει κρίνει, ότι όλες οι περικοπές, που έλαβαν
χώρα από το 2012 μέχρι το 2014 είναιαντισυνταγματικές. Ηδη δε από
τον Ιούνιο 2015 θα έπρεπε να σταματήσουν οι περικοπές αυτές, ενώπλέον
λόγω μη συμμόρφωσης οφείλονται σε όλους τους
συνταξιούχους όλα τα ποσά τωνπερικοπών, που συνέχισαν να
παρακρατούνται από τον Ιούνιο μέχρι και σήμερα. Σημειώνεται, ότιμεταξύ
των περικοπών, που έγιναν το έτος 2013 στις συντάξεις ήταν και η
κατάργηση των δώρων καιτου επιδόματος αδείας. Είναι συνεπώς, έωλο το
επιχείρημα, ότι δεν μειώνονται οι κύριες συντάξειςτων ήδη συνταξιούχων
από την στιγμή, που αυτές θα έπρεπε να έχουν ήδη αποκατασταθεί
σταεπίπεδα του 2012 και πλέον μετά την παρέμβαση της κυβέρνησης θα
μείνουν στα επίπεδα, πουέχουν διαμορφωθεί στο τέλος του 2015, καθώς
εκτός των ήδη υφιστάμενων το έτος 2014 περικοπώνπροστέθηκαν και οι
περικοπές του 6% στις κύριες και στις επικουρικές συντάξεις αρχής
γενομένηςαπό τον Σεπτέμβριο 2015. Οι κατηγορίες, που διαμορφώνει το
σχέδιο Νόμου είναι οι εξής: (α) Οσοι είναι ήδη συνταξιούχοι. Στην
περίπτωση αυτή οι ήδη καταβαλλόμενες συντάξειςεπανυπολογίζονται βάσει
των διατάξεων του Νόμου, που θα εκδοθεί, όπως και ανωτέρω
εκτέθηκε.Συνεχίζουν δε να καταβάλλονται στο ύψος, που ήταν πριν τον
επανυπολογισμό τους μέχρι το έτος2018. Μετά το έτος αυτό, το επιπλέον
ποσό θα συνεχίσει να καταβάλλεται ως προσωπική διαφοράκαι θα μειωθεί
μέχρι την τελική εξάλειψη του με την αντιστοίχιση των
συντάξεων, όσων θασυνταξιοδοτηθούν μετά την έκδοση του Νόμου. (β)
Σε όσους υποβάλλουν αιτήσεις συνταξιοδότησης μετά την
δημοσίευση του Νόμου,δημιουργούνται περαιτέρω κατηγοριοποιήσεις.
Ετσι, όσοι υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησηςμέσα στο 2016 και
το ποσό της σύνταξης που τους αναλογεί υπολείπεται του ποσού της
σύνταξης,που θα εκδίδονταν σύμφωνα με το προηγούμενο καθεστώς κατά
ποσοστό άνω του 20%, το ήμισυτης διαφοράς καταβάλλεται ως προσωπική
διαφορά μέχρι την εξάλειψη της από τις αυξήσεις τωνσυντάξεων. Σε όσους
βγουν σε σύνταξη το 2017 καταβάλλεται το 1/3 της διαφοράς και σε
όσουςβγουν σε σύνταξη το 2018 το 1/4 της διαφοράς.Οι συντάξεις, που
θα χορηγηθούν μετά την έκδοση του Νόμου,
αναπροσαρμόζονται(αυξάνονται) βάσει Υπουργικής Απόφασης, στην βάση
συντελεστή, που εξαρτάται από την αύξησητου Α.Ε.Π. και την μεταβολή του
Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Το "σχέδιο" του Υπουργείου φαίνεται ναείναι,
ότι οι ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις θα παραμείνουν σταθερές (με την
προσωπική διαφορά)μέχρι, που αυτή να εξανεμιστεί από τις αυξήσεις, που
θα λάβουν οι νέοι συνταξιούχοι.
Παρατήρηση 7η: Προβλέπεται, ότι
όσοι έχουν λάβει σύνταξη από έναν ασφαλιστικό φορέακαι διαθέτουν
χρόνο ασφάλισης ή έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα
σε άλλον
ασφαλιστικό φορέα, μπορούν να ζητήσουν την προσαύξηση
της σύνταξης τους με προσμέτρηση τουχρόνου ασφάλισης. Πρακτικά, η
διάταξη φαίνεται να σημαίνει ότι όσοι είναι ασφαλισμένοι σε δύοφορείς
και υπό τις παρούσες συνθήκες θα ελάμβαναν δύο συντάξεις, πλέον θα
λαμβάνουν μια μεπροσμέτρηση του χρόνου ασφάλισης, που έχουν διανύσει
στον άλλο ασφαλιστικό φορέα. Η μείωση,σε αυτή την περίπτωση είναι
τεράστια, καθώς αφενός θα λάβουν μόνο μια εθνική σύνταξη (άρααπώλεια
384 ευρώ) και δεν θα λάβουν δύο συντάξεις αλλά μια,
με προσαύξηση του χρόνουασφάλισης βάσει αναλογιστικής μελέτης, που
θα γίνει στο μέλλον. Αντίστοιχα, σε όσους είναι ήδη συνταξιούχοι
περισσότερων φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης,το Νομοσχέδιο προβλέπει, ότι θα
καταβληθεί το άθροισμα των συντάξεων, χωρίς να ξεκαθαρίζει εάνθα
καταβάλλεται η Εθνική Σύνταξη δύο φορές (πράγμα, μάλλον δύσκολο,
αφού σε άλλο άρθροπροβλέπει, ότι η Εθνική Σύνταξη καταβάλλεται μία φορά
και μόνο). Παρατήρηση 8η: Προβλέπεται, ότι θα εκδοθεί μέσω
Προεδρικού Διατάγματος, που θακαταρτισθεί μέσα στο έτος 2016
Ενιαίος Κώδικας Κοινωνικής Ασφάλισης. Μέχρι την έκδοση του όλατα θέματα,
που δεν ρυθμίζονται από το Νομοσχέδιο (παροχές, εισφορές, οφειλές
κ.λπ.) διέπονταιαπό την νομοθεσία του Ι.Κ.Α., που εφαρμόζεται αναλογικά.
Φρονώ, ότι είναι πρακτικά αδύνατο ναεκδοθεί Ενιαίος Κώδικας
Ασφάλισης εντός ενός τόσο σύντομου χρονικού διαστήματος.
Τοδυστύχημα είναι, ότι δεν προβλέπεται η εφαρμογή των ήδη
υφιστάμενων διατάξεων αλλά τωνδιατάξεων, που αφορούν στο Ι.Κ.Α.
Παρατήρηση 9η: Το σχέδιο Νόμου παραβλέπει πλήρως όλα τα
τεχνικά ζητήματα, πουσχετίζονται με την εφαρμογή του. Η
πρόβλεψη του επανυπολογισμού των καταβαλλόμενωνσυντάξεων αλλά
και η πολύπλοκη διαδικασία για την έκδοση των νέων,
απαιτεί τεράστιαπροσπάθεια εκ μέρους των υπηρεσιών και
είναι εξαιρετικά αμφίβολο, εάν μπορεί τελικώς
ναπραγματοποιηθεί και σε ποιό βάθος χρόνου. Αρκεί να
αναλογιστεί κανείς, ότι ήδη σήμεραεκκρεμούν 180.000 αιτήσεις
συνταξιοδότησης όγκος, που σωρεύτηκε εξαιτίας της παρέμβασης
στοασφαλιστικό το καλοκαίρι του 2015. Η διοικητική ενοποίηση των φορέων,
αντίστοιχα, χωρίς καμίαμελέτη των πρακτικών δυνατοτήτων, επί των
οποίων μπορεί να στηριχθεί φαίνεται ανέφικτη. Ηενοποίηση της
νομοθεσίας σε έναν κοινό κώδικα φαντάζει, εξίσου, ανεδαφική
.Παρατήρηση 10η: Το κρισιμότερο ίσως σημείο, που προβληματίζει είναι το
γεγονός, ότι το ενλόγω σχέδιο Νόμου είναι ακοστολόγητο. Οι πηγές και οι
πόροι του ασφαλιστικού συστήματος, πουθα διασφαλίσει την βιωσιμότητα
του, η μελέτη των επιμέρους παραμέτρων, που θα δώσει τηνδυνατότητα
στο σύστημα να λειτουργήσει για το μέλλον, δεν προκύπτουν από το
σχέδιο, το οποίοπεριέχει μόνο αυξήσεις εισφορών σε όλα τα επίπεδα
(μισθωτοί, αυτοαπασχολούμενοι, αγρότες).Εάν αναλογιστεί κανείς,
ότι την ίδια στιγμή επίσης, χωρίς καμία κοστολόγηση και
χωρίς καμίαουσιαστική μελέτη, μεταφέρει όλη την κινητή και ακίνητη
περιουσία των εναπομείναντων Ταμείωνσε ένα "κουβά", γεννά σοβαρά θέματα
αναφορικά με την διαχείριση της περιουσίας των Ταμείων,την κατάσταση
στην οποία βρίσκεται σήμερα και τις ζημιές, που
ενδεχομένως επιχειρείται νακρυφτούν κάτω από το χαλί.