ΑΠΕΡΓΙΑ-ΑΠΟΧΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ Ν.4369/2016ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΚΑΙ ΕΝΩΤΙΚΑ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ Τ.Α.
Παρά τις αντιδράσεις, που έχουν εκφραστεί για τον νέο τρόπο «αξιολόγησης»στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που ψηφίστηκε με το Ν.4369/2016, η κυβέρνησηεμμένει σε ένα σύστημα, που δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω των ιδιαιτεροτήτωνστις αρμοδιότητες και στην λειτουργία του χώρου της Αυτοδιοίκησης. Ηπροτεινόμενη «αξιολόγηση» σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκει την επαγγελματικήκαι επιστημονική στήριξη των εργαζομένων για την παροχή ποιοτικών υπηρεσιώνστον πολίτη, ιδιαίτερα στις εποχές των μνημονίων και της οικονομικής εξαθλίωσης, αλλά ούτε και στην υπεράσπιση του Δημόσιου και Κοινωνικούχαρακτήρα των υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Με την υπ΄ αριθμ.:22480/8-6-2016 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησηςσυστάθηκε Ομάδα Εργασίας που αφορούσε στην εξειδίκευση της εφαρμογής τουΝ.4369/2016 στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ουσιαστικά αναγνωρίστηκε η ανάγκη ενόςξεχωριστού συστήματος αξιολόγησης, που θα προσαρμοστεί στις ιδιαιτερότητες και τιςανάγκες των Ο.Τ.Α.Θα θέλαμε εξαρχής να επισημάνουμε, πως με ευθύνη του ΥπουργείουΕσωτερικών η συζήτηση στην προτεινόμενη Ομάδα Εργασίας εξαντλήθηκε στοζήτημα του διορισμού των Γεν. Γραμματέων των Δήμων, που αποτέλεσε σημείo σύγκρουσης μεταξύ της Κ.Ε.Δ.Ε. και του Υπουργείου, ενώ στη συνέχεια η ΟμάδαΕργασίας δεν ξανασυνεδρίασε έως και την λήξη της προβλεφθείσας από τον Νόμο προθεσμίας.
Με το Ν.4369/2016 ευθέως η αξιολόγηση συνδέεται με τον μισθό, τηνκινητικότητα και την συρρίκνωση-κατάργηση υπηρεσιών και οργανικών θέσεων,ενώ δεν αποκλείεται η σύνδεσή της με απολύσεις στην περίπτωση αρνητικήςαξιολόγησης.Σε συνδυασμό δε με την εγκύκλιο του Υπουργείου ΔιοικητικήςΑνασυγκρότησης, που αφορά στην «Αξιολόγηση και εξορθολογισμό των κλάδωνΔημοσίου Τομέα» (αριθμ. πρωτ.:ΔΙΠΑΑΔ/ΠΡΟΣ/149/οικ.7282/2-3-2017), μεθοδεύεταιη συγχώνευση κλάδων στην κατεύθυνση της μη εξειδίκευσης εργασιών, στη λογικήτου «όλοι κάνουν τα πάντα» και συγχωνεύσεις-καταργήσεις Δομών και Υπηρεσιών.Πάγια θέση της Ομοσπονδίας είναι, πως δεν πρέπει η αξιολόγηση νασυνδέεται σε καμία περίπτωση με μισθολόγιο και απολύσεις και να είναι τιμωρητικού χαρακτήρα, αλλά να έχει ως στόχο την βελτίωση και την καλύτερη οργάνωση των Δημοτικών Υπηρεσιών, καθώς και την πληρέστερη στελέχωσήτους. Ιδιαίτερα δε στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι ιδιαιτερότητες, πουυφίστανται επιβάλλουν την εισαγωγή ενός εξατομικευμένου, αντικειμενικούσυστήματος αξιολόγησης. Αίτημα της Ομοσπονδίας είναι η δημιουργία ξεχωριστού-αυτοτελούς συστήματος αξιολόγησης που θα ξεκινά από τη δημιουργία ΣύγχρονωνΟργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.), με αναγνώριση των πραγματικώναναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό, με σαφή διαμόρφωση περιγραμμάτων θέσεων καιστοχοθεσίας αυτών, καθηκοντολόγιο κ.λπ. και επιλογή της υπαλληλικής ιεραρχίας(Προϊστάμενοι) με αξιοκρατικά και αντικειμενικά κριτήρια.Τόσο το σύστημα αξιολόγησης προσωπικού όσο και το σύστημα επιλογήςΠροϊσταμένων, που προβλέπει ο Ν.4369/2016 δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής στηνΤοπική Αυτοδιοίκηση, τόσο λόγω της ιδιαιτερότητας του χώρου, όσο και λόγω τουμεγάλου και ετερόκλητου αριθμού αρμοδιοτήτων, τις οποίες έχει στην ευθύνη της καιοι οποίες είναι Κοινωνικού χαρακτήρα.
Σήμερα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση λειτουργεί σε συνθήκες «έκτακτης ανάγκης»λόγω της τεράστιας έλλειψης προσωπικού, της περικοπής πόρων, της έλλειψηςσύγχρονου μηχανολογικού και υλικοτεχνικού εξοπλισμού, με επακόλουθο κάτω απότην επιτακτική ανάγκη ανταπόκρισης στις έκτακτες ανάγκες, που συχνάανακύπτουν, κάθε εργαζόμενος πολλές φορές να ασκεί πολλαπλά καθήκοντα και όχισπανίως αλλότρια. Για παράδειγμα οικοδόμος κάνει τον φύλακα, ελαιοχρωματιστής τον ηλεκτρολόγο, παιδαγωγός τον τραπεζοκόμο, καθαρίστρια την μαγείρισσα, γεωπόνος τον οδηγό, εργάτης πρασίνου τον χειριστή μηχανημάτων κ.λπ.Είναι μόνο λίγα χαρακτηριστικά παραδείγματα, που δείχνουν με ξεκάθαροτρόπο πως δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί η προωθούμενη από την κυβέρνηση στοχοθεσία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικότερα στο εργατοτεχνικό προσωπικό. Είναι επίσης γνωστό πως η συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένωνστην Τοπική Αυτοδιοίκηση ανήκουν σε εργατοτεχνικές ειδικότητες καθώς και σε ειδικότητες κοινωνικής ανταπόδοσης, που καθιστούν ανέφικτη την μέτρηση της αποδοτικότητας ενός εργαζόμενου.Ενδεικτικά αναφέρουμε πως μια σειρά αρμοδιότητες, που σήμερα ασκεί ηΤοπική Αυτοδιοίκηση (Κοινωνικό Παντοπωλείο, Κοινωνικό Φροντιστήριο,Πρόγραμμα Βοήθεια στο σπίτι κ.λπ.) δεν περιγράφονται καν στα οργανογράμματατων Δήμων. Το υπόλοιπο δε προσωπικό (π.χ. Διοικητικό) λειτουργεί πολλές φορές μεπαράλληλα καθήκοντα σε 2 και 3 οργανικές μονάδες για την κάλυψη των αναγκών.Επισημαίνουμε, πως σε περίπτωση «στοχοθεσίας» θα πρέπει άμεσα να γίνεται ευθεία αναφορά στην ειδικότητα του κάθε εργαζόμενου και στα καθήκοντα που από αυτήν απορρέουν!!!Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, τέλος, έχει την Διοικητική και Οικονομική τηςαυτοτέλεια με ξεχωριστό Κώδικα Υπαλλήλων και πολυσύνθετες αρμοδιότητες καιιδιαιτερότητες, που καθιστούν αναγκαία την ύπαρξη ενός συστήματος αξιολόγησης απλού, πρακτικού και αντικειμενικού, που θα ελαχιστοποιεί τις παρεμβάσεις τωναιρετών.Ως Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. έχουμε εκφράσει την κάθετη αντίθεσή μας στο σύστημα που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση, αφού ενσωματώνει λογικές και πρακτικές με τιςοποίες διαχρονικά έχουμε διαφωνήσει και συγκρουστεί: