ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ, ΤΟ ΕΚΛΕΚΤΟ ΚΑΙ ΠΟΛΥΑΓΑΠΗΜΕΝΟ «ΠΑΙΔΙ» ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ
Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης
Με ένα εκτενές αφιέρωμα η γνωστή τουρκική εφημερίδα Hürriyet, (3/5), εξυμνεί τον γνωστό και μη εξαιρετέο δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, κ Γιάννη Μπουτάρη, σαν ένα από τους ποιο ένθερμους φίλους και οπαδούς της Τουρκίας ο οποίος τώρα ξεκίνησε μια καινούργια εκστρατεία αναστύλωσης και ανάδειξης όλων των οθωμανικών μνημείων της συμπρωτεύουσας για να θυμίζουν τους σημερινούς κατοίκους της και κυρίως όσους έχουν προσφυγική καταγωγή, το πόσο… «ωραία», «όμορφα» και «ευτυχισμένα» διαβιούσαν κάτω από το… «δίκαιο», «φιλεύσπλαχνο», «πονετικό» και… άκρως «προοδευτικό» οθωμανικό καθεστώς. Δεν… αποκλείεται δε μέσα στα σχέδια του να υπάρχει και… πρόγραμμα ανέγερσης μνημείου της γενοκτονίας που υπέστησαν οι «καημένοι» φίλοι του οι Τούρκοι από τους κακούς και αχάριστους γκιαούρηδες!
Αλλά τι να πρωτοθυμηθεί κανείς για όλη αυτή την περίοδο της δημαρχίας Μπουτάρη που έχει κάνει τους Τούρκους να πίνουν νερό στο όνομα του; Να θυμηθεί εκείνο το ευτράπελο επεισόδιο με τον Μίκη Θεοδωράκη όταν του απαγόρεψε να κάνει συγκέντρωση κατά του μνημονίου στην πλατεία Αριστοτέλους λες και ήταν ιδιοκτησία του, κάτι που φυσικά δεν έγινε ; Να θυμηθεί που τον Μάιο του 2012 με μεγάλη εμπάθεια απαγόρεψε στους Ποντίους να κάνουν συγκέντρωση για την επέτειο της ποντιακής γενοκτονίας στην πλατεία Αγίας Σοφίας, ενώ την ίδια περίοδο παραχωρούσε τους κεντρικούς δρόμους της πόλης για να παρελάσουν οι ομοφυλόφιλοι ενώ ο ίδιος έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι είναι κατά …των παρελάσεων ;
Αλλά ας πάμε στην αρχή. Παραμονές των δημοτικών εκλογών της 7 Νοεμβρίου του 2010. Η Θεσσαλονίκη γιόρταζε τον πολιούχο της άγιο Δημήτριο. Ο κ Μπουτάρης αν και δεν πηγαίνει ποτέ στις εκκλησίες αυτή την φορά λόγω φυσικά των δημοτικών εκλογών πήγε στον άγιο Δημήτριο να παρακολουθήσει την τελετή χοροστατώντας του δεσπότη κ Άνθιμου. Μετά το πέρας και ενώ πλησίασε όπως όλοι οι επίσημοι να χαιρετήσει τον Άνθιμο, αυτός του εξαπόλυσε δημόσια μια άνευ προηγούμενου επίθεση λέγοντας μάλιστα πως αν εκλεγεί δεν θα τον ορκίσει. Αυτό ήταν! Το επεισόδιο αυτό συσπείρωσε αυτόματα όλους του ψηφοφόρους από την κεντροδεξιά μέχρι την άκρα αριστερά και ενώ ο κ. Μπουτάρης ήταν πίσω στις δημοσκοπήσεις κατάφερε να κερδίσει τον δήμο με λίγες εκατοντάδες ψήφους. Η κίνηση αυτή του Ανθίμου του έδωσε ουσιαστικά την δημαρχία. Πολλοί είπαν για σκηνοθετημένο επεισόδιο. Γεγονός είναι πως μετά την εκλογή του όχι μόνο τον όρκισε ο κ Άνθιμος, αλλά έκτοτε είναι χέρι-χέρι με τον κύριο δήμαρχο.
Αλλά το «ρεσιτάλ» του κ Μπουτάρη έχει την πιο ενδιαφέρουσα διάσταση στην άλλη πλευρά του Αιγαίου. Μόλις εκλέχτηκε οι Τούρκοι πανηγύρισαν για την εκλογή του καθώς η φήμη του σαν τουρκολάγνος είχε φτάσει από καιρό στην Τουρκία. Από τότε άρχισε να βγαίνει πιο συχνά σε τουρκικά κανάλια παρά στα ελληνικά και φυσικά σε κάθε του εμφάνιση εμφανίζονταν σαν πιο Τούρκος και από τους ίδιους τους Τούρκους. Έτσι δεν άργησε να πέσει η πρώτη «βόμβα» Μπουτάρη, (κατά το.. κάβα Μπουτάρη). Στις 20 Νοεμβρίου του 2010, λίγες δηλαδή μέρες μετά την εκλογή του στην δημαρχία Θεσσαλονίκης ανήγγειλε, όπως το δημοσίευσε με πηχυαίους τίτλους η τουρκική εφημερίδα Radıkal, ότι θα αναγείρει μνημείο υπέρ των Νεότουρκων, (δηλαδή των μεγαλυτέρων σφαγέων του ελληνισμού της Μικράς Ασίας), στην πλατεία Ελευθερίας της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα, ο μεγάλος φίλος της Τουρκίας αψηφώντας τις αντιδράσεις του θρησκευτικού κατεστημένου της Θεσσαλονίκης αλλά και των ποντιακών οργανώσεων, θα στήσει ένα μνημείο για την «επανάσταση» των Νεότουρκων στην γνωστή πλατεία της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα στην ίδια εφημερίδα γίνονταν γνωστό στο τουρκικό κοινό ότι ο κ Μπουτάρης θα κάνει και τζαμί για τους μουσουλμάνους Τούρκους και άλλους που διαμένουν στην Θεσσαλονίκη.
Λίγες μέρες μετά και συγκεκριμένα στις 6 Δεκεμβρίου, ο γνωστός ανταποκριτής στην Ελλάδα της τουρκικής εφημερίδας, Sabah, Στέλιος Μπερμπεράκης, αγκαλιά με τον Μπουτάρη και με φόντο την παραλία της Θεσσαλονίκης από το λιμάνι, παίρνει μια μεγάλη συνέντευξη από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ Μπουτάρη που την δημοσίευσε σε πρωτοσέλιδο στην τουρκική εφημερίδα. Στην συνέντευξη αυτή ο κ Μπουτάρης δήλωσε πως επιθυμία του είναι να ονομαστεί η οδός Αποστόλου Παύλου όπου βρίσκεται το πατρικό, (;;), σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, (δηλαδή του πατέρα της εθνοκάθαρσης της Μικράς Ασίας), σε οδό Κεμάλ Ατατούρκ και παράλληλα επανέλαβε την επιθυμία του για μνημείο των Νεότουρκων στην πλατεία Ελευθερίας. Στην ίδια «βαρυσήμαντη» συνέντευξη αναφέρονταν πόσο λατρεύει ο κόσμος της Θεσσαλονίκης τον.. άξιο αυτό δήμαρχο και όλοι τον φωνάζουν στους δρόμους… «Yassu Dimarhe»!
Με την φόρα που είχε πάρει ο κ Μπουτάρης επόμενο ήταν να προχωρήσει και στην επόμενη φάση παρεμβαίνοντας ακόμα και στα εσωτερικά της Τουρκίας δηλώνοντας ότι στηρίζει τον Ερντογάν στο μεγάλο του σχέδιο να ανοίξει μεγάλο κανάλι σαν καινούργιο Βόσπορο στην βορειοανατολική πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Σημειωτέον ότι το σχέδιο αυτό έχει συναντήσει έντονες αντιδράσεις στην ίδια την Τουρκία και μάλιστα πολλοί αναφέρουν ότι παραβιάζει ακόμα και την συνθήκη του Μοντρέ, χώρια για την οικολογική καταστροφή που θα προκαλέσει σύμφωνα με πολλούς Τούρκους επιστήμονες. Σε σχετικό δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας, Zaman, στις Μαρτίου του 2011, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ Μπουτάρης εξέφρασε την στήριξη του στο μεγάλο αυτό σχέδιο του τότε Τούρκου πρωθυπουργού Ταΐπ Ερντογάν, για το μεγάλο κανάλι στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης. Στο ίδιο δημοσίευμα ο κ Μπουτάρης τόνισε ότι θεωρεί τον Ερντογάν σαν ένα από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως ηγέτες. Χαρακτηριστικό είναι πως στο ίδιο δημοσίευμα επισημαίνονταν ότι η κατασκευή αυτού του καναλιού θα σημάνει και το τέλος στο μεγαλόπνοο σχέδιο του αγωγού Μπουργάζ-Αλεξανδρούπολης, αφού θα λύσει το πρόβλημα της διέλευσης των τάνκερ από τον Βόσπορο. Δηλαδή με λίγα λόγια θα «θάψει» οριστικά το σχέδιο αυτό που αφ’ ενός θα έβαζε την Ελλάδα δυναμικά στο παιχνίδι των αγωγών και αφ’ ετέρου θα έδινε ένα δυνατό χαστούκι στις τουρκικές φιλοδοξίες να έχει η Τουρκία την αποκλειστικότητα των ενεργειακών αγωγών.
Τα «χτυπήματα» όμως του κ Μπουτάρη δεν σταμάτησαν εδώ. Στις 11 Δεκεμβρίου του 2011, σε δηλώσεις του που μεταδόθηκαν από το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων, Anadolu Ajansı, αποκάλυπτε την… ύπαρξη μουσουλμανικής μειονότητας στην Θεσσαλονίκη και για τον λόγο αυτό, όπως τόνισε, θα αναγείρει νέο μουσουλμανικό τέμενος για να υπάρχει μόνιμη θρησκευτική στέγη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θεσσαλονίκης. Οι δηλώσεις αυτές του αξιότιμου κ Μπουτάρη είχαν γίνει από την Σμύρνη όπου βρίσκονταν καθώς το πήγαινε έλα με την Τουρκία δεν σταμάτησε ποτέ. Παράλληλα είχε προσθέσει ότι θα επιδιώξει με κάθε μέσο την αδελφοποίηση της Σμύρνης με την Θεσσαλονίκη, ίσως στα… χνάρια του συνωστισμού της επίσης αξιότιμης κ Ρεπούση. Και πράγματι στις 2 Απριλίου του 2013, ο κ Μπουτάρης έκανε το πρώτο σημαντικό βήμα προς αυτή τη κατεύθυνση. Σύσσωμος ο τουρκικός τύπος ανέφερε ότι μετά από 90 χρόνια ξαναέγινε μουσουλμανική θρησκευτική τελετή στην Θεσσαλονίκη με την πρωτοβουλία του κ Μπουτάρη στο γνωστό τέμενος του αρχαιολογικού μουσείου που είχε κτιστεί για τους Ντονμέδες, δηλαδή του εξισλαμισμένους Εβραίους της Θεσσαλονίκης.
Εμείς για όλα αυτά δεν έχουμε παρά να του πούμε, Άφεριν Αφεριν, Yannı Boutari!
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
Με ένα εκτενές αφιέρωμα η γνωστή τουρκική εφημερίδα Hürriyet, (3/5), εξυμνεί τον γνωστό και μη εξαιρετέο δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, κ Γιάννη Μπουτάρη, σαν ένα από τους ποιο ένθερμους φίλους και οπαδούς της Τουρκίας ο οποίος τώρα ξεκίνησε μια καινούργια εκστρατεία αναστύλωσης και ανάδειξης όλων των οθωμανικών μνημείων της συμπρωτεύουσας για να θυμίζουν τους σημερινούς κατοίκους της και κυρίως όσους έχουν προσφυγική καταγωγή, το πόσο… «ωραία», «όμορφα» και «ευτυχισμένα» διαβιούσαν κάτω από το… «δίκαιο», «φιλεύσπλαχνο», «πονετικό» και… άκρως «προοδευτικό» οθωμανικό καθεστώς. Δεν… αποκλείεται δε μέσα στα σχέδια του να υπάρχει και… πρόγραμμα ανέγερσης μνημείου της γενοκτονίας που υπέστησαν οι «καημένοι» φίλοι του οι Τούρκοι από τους κακούς και αχάριστους γκιαούρηδες!
Αλλά τι να πρωτοθυμηθεί κανείς για όλη αυτή την περίοδο της δημαρχίας Μπουτάρη που έχει κάνει τους Τούρκους να πίνουν νερό στο όνομα του; Να θυμηθεί εκείνο το ευτράπελο επεισόδιο με τον Μίκη Θεοδωράκη όταν του απαγόρεψε να κάνει συγκέντρωση κατά του μνημονίου στην πλατεία Αριστοτέλους λες και ήταν ιδιοκτησία του, κάτι που φυσικά δεν έγινε ; Να θυμηθεί που τον Μάιο του 2012 με μεγάλη εμπάθεια απαγόρεψε στους Ποντίους να κάνουν συγκέντρωση για την επέτειο της ποντιακής γενοκτονίας στην πλατεία Αγίας Σοφίας, ενώ την ίδια περίοδο παραχωρούσε τους κεντρικούς δρόμους της πόλης για να παρελάσουν οι ομοφυλόφιλοι ενώ ο ίδιος έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι είναι κατά …των παρελάσεων ;
Αλλά ας πάμε στην αρχή. Παραμονές των δημοτικών εκλογών της 7 Νοεμβρίου του 2010. Η Θεσσαλονίκη γιόρταζε τον πολιούχο της άγιο Δημήτριο. Ο κ Μπουτάρης αν και δεν πηγαίνει ποτέ στις εκκλησίες αυτή την φορά λόγω φυσικά των δημοτικών εκλογών πήγε στον άγιο Δημήτριο να παρακολουθήσει την τελετή χοροστατώντας του δεσπότη κ Άνθιμου. Μετά το πέρας και ενώ πλησίασε όπως όλοι οι επίσημοι να χαιρετήσει τον Άνθιμο, αυτός του εξαπόλυσε δημόσια μια άνευ προηγούμενου επίθεση λέγοντας μάλιστα πως αν εκλεγεί δεν θα τον ορκίσει. Αυτό ήταν! Το επεισόδιο αυτό συσπείρωσε αυτόματα όλους του ψηφοφόρους από την κεντροδεξιά μέχρι την άκρα αριστερά και ενώ ο κ. Μπουτάρης ήταν πίσω στις δημοσκοπήσεις κατάφερε να κερδίσει τον δήμο με λίγες εκατοντάδες ψήφους. Η κίνηση αυτή του Ανθίμου του έδωσε ουσιαστικά την δημαρχία. Πολλοί είπαν για σκηνοθετημένο επεισόδιο. Γεγονός είναι πως μετά την εκλογή του όχι μόνο τον όρκισε ο κ Άνθιμος, αλλά έκτοτε είναι χέρι-χέρι με τον κύριο δήμαρχο.
Αλλά το «ρεσιτάλ» του κ Μπουτάρη έχει την πιο ενδιαφέρουσα διάσταση στην άλλη πλευρά του Αιγαίου. Μόλις εκλέχτηκε οι Τούρκοι πανηγύρισαν για την εκλογή του καθώς η φήμη του σαν τουρκολάγνος είχε φτάσει από καιρό στην Τουρκία. Από τότε άρχισε να βγαίνει πιο συχνά σε τουρκικά κανάλια παρά στα ελληνικά και φυσικά σε κάθε του εμφάνιση εμφανίζονταν σαν πιο Τούρκος και από τους ίδιους τους Τούρκους. Έτσι δεν άργησε να πέσει η πρώτη «βόμβα» Μπουτάρη, (κατά το.. κάβα Μπουτάρη). Στις 20 Νοεμβρίου του 2010, λίγες δηλαδή μέρες μετά την εκλογή του στην δημαρχία Θεσσαλονίκης ανήγγειλε, όπως το δημοσίευσε με πηχυαίους τίτλους η τουρκική εφημερίδα Radıkal, ότι θα αναγείρει μνημείο υπέρ των Νεότουρκων, (δηλαδή των μεγαλυτέρων σφαγέων του ελληνισμού της Μικράς Ασίας), στην πλατεία Ελευθερίας της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα, ο μεγάλος φίλος της Τουρκίας αψηφώντας τις αντιδράσεις του θρησκευτικού κατεστημένου της Θεσσαλονίκης αλλά και των ποντιακών οργανώσεων, θα στήσει ένα μνημείο για την «επανάσταση» των Νεότουρκων στην γνωστή πλατεία της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα στην ίδια εφημερίδα γίνονταν γνωστό στο τουρκικό κοινό ότι ο κ Μπουτάρης θα κάνει και τζαμί για τους μουσουλμάνους Τούρκους και άλλους που διαμένουν στην Θεσσαλονίκη.
Λίγες μέρες μετά και συγκεκριμένα στις 6 Δεκεμβρίου, ο γνωστός ανταποκριτής στην Ελλάδα της τουρκικής εφημερίδας, Sabah, Στέλιος Μπερμπεράκης, αγκαλιά με τον Μπουτάρη και με φόντο την παραλία της Θεσσαλονίκης από το λιμάνι, παίρνει μια μεγάλη συνέντευξη από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ Μπουτάρη που την δημοσίευσε σε πρωτοσέλιδο στην τουρκική εφημερίδα. Στην συνέντευξη αυτή ο κ Μπουτάρης δήλωσε πως επιθυμία του είναι να ονομαστεί η οδός Αποστόλου Παύλου όπου βρίσκεται το πατρικό, (;;), σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, (δηλαδή του πατέρα της εθνοκάθαρσης της Μικράς Ασίας), σε οδό Κεμάλ Ατατούρκ και παράλληλα επανέλαβε την επιθυμία του για μνημείο των Νεότουρκων στην πλατεία Ελευθερίας. Στην ίδια «βαρυσήμαντη» συνέντευξη αναφέρονταν πόσο λατρεύει ο κόσμος της Θεσσαλονίκης τον.. άξιο αυτό δήμαρχο και όλοι τον φωνάζουν στους δρόμους… «Yassu Dimarhe»!
Με την φόρα που είχε πάρει ο κ Μπουτάρης επόμενο ήταν να προχωρήσει και στην επόμενη φάση παρεμβαίνοντας ακόμα και στα εσωτερικά της Τουρκίας δηλώνοντας ότι στηρίζει τον Ερντογάν στο μεγάλο του σχέδιο να ανοίξει μεγάλο κανάλι σαν καινούργιο Βόσπορο στην βορειοανατολική πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Σημειωτέον ότι το σχέδιο αυτό έχει συναντήσει έντονες αντιδράσεις στην ίδια την Τουρκία και μάλιστα πολλοί αναφέρουν ότι παραβιάζει ακόμα και την συνθήκη του Μοντρέ, χώρια για την οικολογική καταστροφή που θα προκαλέσει σύμφωνα με πολλούς Τούρκους επιστήμονες. Σε σχετικό δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας, Zaman, στις Μαρτίου του 2011, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ Μπουτάρης εξέφρασε την στήριξη του στο μεγάλο αυτό σχέδιο του τότε Τούρκου πρωθυπουργού Ταΐπ Ερντογάν, για το μεγάλο κανάλι στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης. Στο ίδιο δημοσίευμα ο κ Μπουτάρης τόνισε ότι θεωρεί τον Ερντογάν σαν ένα από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως ηγέτες. Χαρακτηριστικό είναι πως στο ίδιο δημοσίευμα επισημαίνονταν ότι η κατασκευή αυτού του καναλιού θα σημάνει και το τέλος στο μεγαλόπνοο σχέδιο του αγωγού Μπουργάζ-Αλεξανδρούπολης, αφού θα λύσει το πρόβλημα της διέλευσης των τάνκερ από τον Βόσπορο. Δηλαδή με λίγα λόγια θα «θάψει» οριστικά το σχέδιο αυτό που αφ’ ενός θα έβαζε την Ελλάδα δυναμικά στο παιχνίδι των αγωγών και αφ’ ετέρου θα έδινε ένα δυνατό χαστούκι στις τουρκικές φιλοδοξίες να έχει η Τουρκία την αποκλειστικότητα των ενεργειακών αγωγών.
Τα «χτυπήματα» όμως του κ Μπουτάρη δεν σταμάτησαν εδώ. Στις 11 Δεκεμβρίου του 2011, σε δηλώσεις του που μεταδόθηκαν από το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων, Anadolu Ajansı, αποκάλυπτε την… ύπαρξη μουσουλμανικής μειονότητας στην Θεσσαλονίκη και για τον λόγο αυτό, όπως τόνισε, θα αναγείρει νέο μουσουλμανικό τέμενος για να υπάρχει μόνιμη θρησκευτική στέγη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θεσσαλονίκης. Οι δηλώσεις αυτές του αξιότιμου κ Μπουτάρη είχαν γίνει από την Σμύρνη όπου βρίσκονταν καθώς το πήγαινε έλα με την Τουρκία δεν σταμάτησε ποτέ. Παράλληλα είχε προσθέσει ότι θα επιδιώξει με κάθε μέσο την αδελφοποίηση της Σμύρνης με την Θεσσαλονίκη, ίσως στα… χνάρια του συνωστισμού της επίσης αξιότιμης κ Ρεπούση. Και πράγματι στις 2 Απριλίου του 2013, ο κ Μπουτάρης έκανε το πρώτο σημαντικό βήμα προς αυτή τη κατεύθυνση. Σύσσωμος ο τουρκικός τύπος ανέφερε ότι μετά από 90 χρόνια ξαναέγινε μουσουλμανική θρησκευτική τελετή στην Θεσσαλονίκη με την πρωτοβουλία του κ Μπουτάρη στο γνωστό τέμενος του αρχαιολογικού μουσείου που είχε κτιστεί για τους Ντονμέδες, δηλαδή του εξισλαμισμένους Εβραίους της Θεσσαλονίκης.
Εμείς για όλα αυτά δεν έχουμε παρά να του πούμε, Άφεριν Αφεριν, Yannı Boutari!
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου