Η Λαϊκή Συσπείρωση
Αμαρουσίου με ανακοίνωσή της αναλύει τις επιδόσεις της ανακύκλωσης στον
δήμο Αμαρουσίου το 2020, με βάση τον απολογισμό του έτους 2019,
παραθέτοντας συγκριτικά στοιχεία από τα προηγούμενα έτη και καταθέτει το
ερώτημα: "Ποια ανακύκλωση και για ποιον;"
Η Ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης.
ΕΤΟΣ 2020: Ποιά ανακύκλωση και για ποιον;
Ενδιαφέρον
παρουσιάζουν οι «επιδόσεις» της δημοτικής Αρχής στο θέμα της
ανακύκλωσης, όπως προκύπτουν μέσα από τον ίδιο της τον Απολογισμό έτους
2019. Η ποσότητα των απορριμμάτων, που εντάχθηκαν στο σύστημα
διαχείρισης του δήμου, έφτασε το 2019 τους 41.703 τον (40.071 τον). Σε παρένθεση οι αντίστοιχες τιμές για το 2018.
Σε αυτούς περιλαμβάνονται 5.588,5 τον (4.699 τον), που μεταφέρθηκαν
μέσω των μπλε κάδων (απορρίμματα συσκευασίας και έντυπο, κυρίως, χαρτί)
με 1407 (1245) δρομολόγια στο οικείο Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων
Υλικών (ΚΔΑΥ). Από την ποσότητα αυτή διαχωρίστηκαν στο ΚΔΑΥ και
οδηγήθηκαν προς ανακύκλωση 2.364 τον (42,3%) (2.129 τον (45,3%)) ενώ οι
υπόλοιποι 3.224,5 τον (57,7%) οδηγήθηκαν, ως άχρηστα υπολείμματα, από
την εταιρεία του ΚΔΑΥ στο ΧΥΤΑ Φυλής.
Παίρνοντας, επιπλέον, υπόψη ως εύλογες παραδοχές ότι:
- από την
ποσότητα των υλικών που ανακυκλώνονται μέσω των μπλε κάδων το 60%
περίπου (1418,4 τον) είναι απορρίμματα συσκευασίας (Α.Σ.), ενώ το
υπόλοιπο είναι χαρτί, έντυπο κ.ά., και
- το ποσοστό των απορριμμάτων συσκευασίας (Α.Σ.) αποτελεί το 22% (9.174,7 τον) επί του συνόλου των πιο πάνω δημοτικών αποβλήτων,
προκύπτουν
οι παρακάτω επιδόσεις του δήμου Αμαρουσίου για το 2019 στον τομέα της
ανακύκλωσης των ξηρών ανακυκλώσιμων απορριμμάτων:
(ι) Συνολικό
ποσοστό ανακύκλωσης (Α.Σ. + χαρτί) μέσω των μπλε κάδων επί του συνόλου
των δημοτικών αποβλήτων μόλις: 2.364/41.703 = 5,67% (!) (5,31% (!))
(ιι)
Ποσοστό ανακύκλωσης των απορριμμάτων συσκευασίας επί των απορριμμάτων
συσκευασίας που περιέχονται στο σύνολο των απορριμμάτων: 1418,4/9.174,7 =
15,46% (14,52%)
Το
τελευταίο αυτό ποσοστό, παραμένει παρασάγγες υποδεέστερο από τον
εξωπραγματικό, είναι αλήθεια, στόχο του 65% για το 2020 (όπως ίσχυε το
2019 ενώ με το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων ο στόχος αυτός
μετατέθηκε για το 2025), που έχει βάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, με κριτήριο
τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων του κλάδου. Άλλωστε, στα ίδια
περίπου χαμηλά επίπεδα κινούνται και τα συνολικά αποτελέσματα των δήμων
της Αττικής.
Στο
σημείο αυτό τα πιο πάνω στοιχεία του Απολογισμού για το 2019 είναι
αποκαλυπτικά: Για να οδηγηθούν στο ΚΔΑΥ οι 2.364 τον, που δηλώνεται ότι
ανακυκλώθηκαν, εκτελέστηκαν 1407 δρομολόγια συλλογής (και κατόπιν
μεταφοράς), που αντιστοιχούν σε 1,68 τον ανακυκλώσιμων (1,71 τον) ανά
δρομολόγιο συλλογής. Και αυτό, τη στιγμή που το μέσο φορτίο σύμμεικτων
που συλλέγεται ανά δρομολόγιο συλλογής ενός κλασσικού απορριμματοφόρου
ξεπερνά τους 5 τον. Με άλλα λόγια το κόστος αποκομιδής ενός τόνου ξηρών
ανακυκλωθέντων απορριμμάτων είναι τριπλάσιο έναντι ενός τόνου
σύμμεικτων.
Συμπέρασμα 1: Και σε αυτή την περίπτωση το «μάρμαρο» το πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά μέσω των τελών καθαριότητας.
Όσο για
τα έσοδα από την πώληση των ανακυκλωθέντων υλικών (πάμφθηνη πρώτη ύλη
για τους βιομήχανους) εισπράττονται μεν από τις εταιρείες που
διαχειρίζονται τα ΚΔΑΥ αλλά, σε κάθε περίπτωση, δεν καλύπτουν ούτε καν
το κόστος λειτουργίας τους. Με τα κέρδη των τελευταίων να διασφαλίζονται
από την εταιρεία («Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης ΑΕ» - ΕΕΑΑ
ΑΕ), που διαχειρίζεται το σύστημα των «μπλε κάδων».
Όχι
βέβαια ότι βάζει τίποτα από την τσέπη της. Ό,τι χρήματα διαθέτει (για
τους επιχειρηματίες του κλάδου, για τον εαυτό της και για κάτι ψίχουλα
προς τους δήμους) προέρχονται από το λεηλατημένο λαϊκό βαλάντιο, καθώς
όλα τα συσκευασμένα προϊόντα, που αγοράζονται, είναι ήδη επιβαρυμένα με
ένα ποσό, που γεμίζει τα ταμεία της ΕΕΑΑ ΑΕ, προορισμένο υποτίθεται για
την ανακύκλωση των δημοτικών πρωτίστως απορριμμάτων συσκευασίας.
Συμπέρασμα 2:
Και πάλι το «μάρμαρο» το πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά, στην περίπτωση
αυτή ως αγοραστές συσκευασμένων προϊόντων πλατιάς κατανάλωσης.
Έτσι,
λοιπόν, λειτουργεί η ανακύκλωση των αποβλήτων συσκευασίας και έντυπου
χαρτιού στο Μαρούσι και σε όλη την Αττική, προφανώς και σε όλη τη
χώρα.Πιο συγκεκριμένα με βάση τα παραπάνω στοιχεία εκτιμάται ότι ο δήμος
Αμαρουσίου ξόδεψε το 2019 για την αποκομιδή των μπλε κάδων πάνω από 1.200.000 εκ. ευρώ.
Και ποιο το αποτέλεσμα; «Ανακυκλώθηκαν», δηλ. διοχετεύθηκαν ως
εναλλακτικές πρώτες ύλες στην καπιταλιστική αγορά, υλικά βάρους 2364 τον
εκτιμώμενης εμπορεύσιμης αξίας κάτω από τα 100.000 ευρώ.
Πράγματι, πάνω από το 95% (2.246 τον) των υλικών που
ανακυκλώθηκαν,εκτιμάται ότι αποτελούνται κυρίως από υποβαθμισμένης
ποιότητας χαρτί – χαρτόνι, πλαστικά και μη εμπορεύσιμο, κατά κανόνα,
γυαλί, με το υπόλοιπο 5% να αποτελείται από κουτάκια κυρίως λευκοσίδερου
και πολύ λιγότερο αλουμινίου. Σημειώνουμε ότι στη δημόσια εκποίηση από
τον ΕΔΣΝΑ χωριστά συλλεγέντος παλαιοχάρτου, άρα καλύτερης ποιότητας
έναντι αυτού των μπλε κάδων, που έγινε στις αρχές του 2019, ως ελάχιστη
τιμή εκκίνησης καθορίστηκαν τα 29,0 ευρώ/τον.
Έναντι, λοιπόν, του τεράστιου ελλείμματος των 1.100.000 €/έτος (σε τιμές 2019) τί έχει εισπράξει ο δήμος μέχρι σήμερα από την ΕΕΑΑ ΑΕ με τις περιβόητες συμβάσεις συνεργασίας; Ψίχουλα, για τα οποία η δημοτική Αρχή, όπως και οι προηγούμενες, αποφεύγει να ενημερώσει το σώμα και το Μαρουσιώτικο λαό.
Το παραπάνω αποτελέσματα, αντιπροσωπευτικά για τη μεγάλη πλειονότητα των δήμων της Αττικής, αποτελούν αδιάψευστη μαρτυρία:
- Για την
οικτρή αποτυχία (ποσοτική, ποιοτική, οικονομική) του συστήματος των μπλε
κάδων της «Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης ΑΕ» (ΕΕΑΑ ΑΕ),
με την περιορισμένη μέχρι σήμερα συμμετοχή των δημοτών να αποτελεί μία
μόνο πλευρά του προβλήματος.
- Για το
γεγονός ότι η ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών από
τα απορρίμματα με τους ισχύοντες, ευρωενωσιακής κατεύθυνσης, σχεδιασμούς
αυξάνει σημαντικά το κόστος αποκομιδής των δημοτικών αποβλήτων.
- Για την
υποχρέωση, συνεπώς, της εκάστοτε κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει γενναία τη
δημοτική ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή με πρόσθετη για το σκοπό αυτό
φορολογία του κεφαλαίου, του μόνου κερδισμένου.
Ύστερα από τα παραπάνω, η απάντηση στο διπλό ερώτημα του τίτλου προκύπτει αβίαστα:
- Ανακύκλωση λειψή,
και αυτό για να ενισχυθεί κατά προτεραιότητα με πακτωλό δημόσιων πόρων η
προώθηση, με ή χωρίς ΣΔΙΤ, των πανάκριβων μονάδων επεξεργασίας
σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ), τα υπολείμματα των οποίωνθα τροφοδοτούν,
σύμφωνα με το ΕΣΔΑ της ΝΔ, τις καρκινογόνες μονάδες καύσης αποβλήτων.
- Ανακύκλωση για το κεφάλαιο,
κατασκευαστικό και βιομηχανικό με υψηλά ποσοστά κέρδους και,
επιπρόσθετα, με πάμφθηνη πρώτη ύλη για το δεύτερο μαζί και με
απορριμματικά καύσιμα για τις τσιμεντοβιομηχανίες και μάλιστα επί
πληρωμή τους!
Και όλα
αυτά με τη λαϊκή οικογένεια να υφίσταται όλο και βαρύτερες τις
περιβαλλοντικές και οικονομικές συνέπειες της φιλομονοπωλιακής πολιτικής
κυβέρνησης – Ευρωπαϊκής Ένωσης και στον τομέα της ανακύκλωσης των
αποβλήτων.
Άλλη μια
χειροπιαστή απόδειξη ότι η διαχείριση των απορριμμάτων στην κοινωνία
μας, δεν γίνεται με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών αλλά
υποτάσσεται στα κέρδη μεγάλων επιχειρήσεων. Τα
σκουπίδια είναι "χρυσός" για τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα κι
αυτός είναι ο λόγος που έχουν καταντήσει εδώ και χρόνια εφιάλτης για τα
λαϊκά στρώματα σε πολλές περιοχές της χώρας, με εμβληματικό παράδειγμα
την Αττική.
Γι' αυτό
η λαϊκή πρωτοβουλία και δράση πρέπει να έχει πάντα κατά νου ότι ο
αγώνας σήμερα για μια ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων με στόχο την
προστασία του περιβάλλοντος, της ανθρώπινης υγείας και του λεηλατημένου
εισοδήματος των εργαζόμενων δεν πρέπει να αφήνει στο
απυρόβλητο το βασικό υπεύθυνο, τον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης, που
ενδιαφέρεται μόνο για το πώς θα αυγατίζουν τα κέρδη του κεφαλαίου.-
πηγή https://www.thessi.gr